Mindfulness tips voor op de werkvloer

 

stress plaatje

Lichaamsarbeid is in veel gevallen hoofdarbeid geworden en verantwoordelijkheden en eisen nemen alsmaar toe. We leven vaak zozeer vanuit ons hoofd, dat het gevaar bestaat dat ons hoofd ‘oververhit’ raakt. We vergeten dan dat we een lichaam, gevoel en intuïtie hebben.  In werksituaties kunnen belastende factoren aanwezig zijn zoals conflicten, deadlines, hoge werkdruk, fusies, reorganisaties, informatievergiftiging, frustrerende klantcontacten, administratieve overload, rolonduidelijkheid, etc.

 

Zoals je al in andere artikelen in de nieuwsbrief kunt lezen, is je lichaam een prachtig anker om in het hier en nu te komen en je lichaam te voelen, of zoals het zo mooi gezegd wordt: om te ZIJN in je lichaam. Je lichaam is een barometer.

Tips voor op het werk:

Tempo:
Vertraag je tempo
Je tempo vertragen vermindert de aanmaak van stresshormonen en geeft ontspanning in lichaam en geest.

Zitten op het werk:
Bij zittend werk: hoe zit je? Wat ervaar je als je van houding verandert?  Merk de eventuele spierspanningen op en ga zo nodig  eens verzitten.

Aandacht voor spanningen:
Wees je zoveel mogelijk bewust van spanningen in je lichaam. Kijk of je er naartoe kunt ademen en als je uitademt de overmatige spanning los kunt laten. Zitten er ergens spanningen vast in je lichaam? Bijvoorbeeld in je nek, je schouders, je maag, je kaak of onderin je rug? Doe, als het kan, eens per dag wat lichaamsoefeningen of yoga.

Lopen:
Let op je lichaam als je loopt of staat. Neem even de tijd om op je houding te letten. Richt je aandacht op het contact van je voeten met de grond. Voel onder het lopen de lucht langs je gezicht, je armen en benen strijken. Ben je gehaast?

Telefoonpauze:
Van een telefoon gaat een dwingende werking uit. Vaak reageer je slaafs en gehaast op de telefoonbel. Probeer iedere keer dat de telefoon gaat even te stoppen en bewust in en uit te ademen, om daarna pas op te nemen, bijvoorbeeld nadat de bel drie keer is overgegaan.

Een minuut adempauze:
Soms zitten we verstrikt in gedachten, stress en ingesleten reacties. Op het werk, in contacten met anderen…. Neem regelmatig 1 minuut pauze…..voel je adem, laat deze vooral in de buik voelbaar zijn…..

Doe dit zodra je het jezelf herinnert. Het zal na enige tijd een gewoonte worden, zodra je stress voelt, of even vastzit in een bepaalde situatie. Het geeft je letterlijk even ‘ademruimte’ en minder stressreactie.

Een leuk animatiefilmpje over een one-moment-meditation kan je zien op: http://www.youtube.com/watch?v=F6eFFCi12v8