Oefening: aandacht voor het lichaam

Erbij blijven

Herinner jezelf voortdurend dat je je lichaam kunt gebruiken als een weg naar  bewustzijn. Dat kan heel eenvoudig door op je houding te letten. Je zit nu. Wat zijn op dit moment de gewaarwordingen in je lichaam? Als je vanuit zitten gaat staan, voel dan de beweging van het staan, van het lopen naar de volgende activiteit, van hoe je gaat liggen aan het einde van de dag. Kan je in je lichaam ‘zijn’ als je beweegt, als je ergens naar reikt, als je je omdraait. Zo eenvoudig is het.

Oefen geduldig met voelen wat er is, het lichaam is er altijd. Maak het tot een tweede natuur om zelfs de kleinste bewegingen die je maakt op te merken. Als je iets aan het pakken bent, ben je er al mee bezig; je hoeft niets extra’s te doen. Merk simpelweg op dat je iets pakt. Je beweegt. Je kunt jezelf trainen om in het hier en nu te zijn en je kunt dat gevoel ontwikkelen.

 lig als je ligt

Het is heel simpel. Oefen steeds weer om je aandacht terug te brengen naar je lichaam (als middel om in het nu te zijn). Hoe paradoxaal het ook klinkt, het lijkt een inspanning, maar het werkt ontspannend om steeds maar weer naar het huidige moment terug te keren. Het stelt ons in staat niet alleen tijdens meditatie bewust bezig te zijn, maar veel vaker bewust in het leven te staan. Onderschat de kracht niet die je kunt ervaren door eenvoudige bewegingen te voelen van je lichaam gedurende de dag.                          

                                                                      Aangepaste tekst van J. Goldstein 1993, Insight Meditation